31 Aralık 2015 Perşembe

مصاحبه ی سایت آراز نیوز با دکتر جمیل حسنلی پیرامون مساله ۲۱ آذر و ادعاهای ناسیونالیستهای ایرانی-فارسی



در روزهای اخیر و به مناسبت ۷۰-مین سالگرد ۲۱ آذر و تاسیس حکومت ملی در آزربایجان جنوبی بار دیگر بحثهای بسیاری در خصوص چند و چون و ماهیت اصلی فرقه دمکرات آزربایجان و حکومت ملی آزربایجان در جریان است. از آنجایی که اسنادی که پروفسور دکتر جمیل حسنلی از آرشیوهای شوروی خارج کرده است ماهیت این بحث را دگرگون کرده است به عنوان سایت آرازنیوز بر آن شدیم تا مصاحبه ای را با تاریخدان مشهور آزربایجانی پروفسور دکتر جمیل حسنلی انجام دهیم تا نظرات وی را از زبان وی جویا شویم.

پروفسور دکتر جمیل حسنلی از تاریخدانان مشهور آذربایجانی است که ده ها کتاب و تحقیقات علمی وی در خصوص تاریخ آذربایجان مورد توجه مراکز تحقیقات بین المللی قرار گرفته و دارای کتاب های بسیاری در خصوص تاریخ آزربایجان و منطقه می باشند.

سایت آرازنیوز با تشکر از جناب حسنلی از وقتی که در اختیار مخاطبین این سایت قرار داده است ، متن مصاحبه را به زبان های ترکی آذربایجانی (الفبای عربی و الفبای لاتین)، ترکی آناطولی و فارسی در اختیار مخاطبین سایت قرار می دهد.

هزاره ها يا تورکهاي فراموش شده خون میگریند، دریابیمشان


هزاره ها يا تورکهاي فراموش شده خون میگریند، دریابیمشان
(نوشته تاریخدان آذری تبريزلي باي بیک)
چند مدتي است که روي يک پروژه کار ميکنم. پيشرفت آن ميليمتري است ولي ميدانم که نتيجه آن بسيار ارزشمند خواهد بود. اینجا، خبر دادن از پروژه خودم منظوري جز کمک خواستن از مطلعان ندارد و هدفی جز سریعتر کردن پیشرفت آن نمیباشد.
مرکز پروژه تحقيقاتي من “هزاره ها” و “خزرها” ميباشد. از “قوم خزر”٫ “امپراطوري خزر” و يا “خزران” سخنها گفته شده و در گذشته اي نه چندان دور وجود آنها به صورت انکار ناپذيري ثابت شده است. و نيز تعلق آنها به ملت تورک نيز اصلي غير قابل تحريف است.
در مورد گذشته قوم خزر اطلاعات زياد است ولي از آنچه بر سرشان آمده کسي اطلاع دقيقي در دست ندارد! مگر امکان دارد يک امپراطوري قدرتمند که قفقاز٫ جنوب شرقی٫ شمال و شمال غربی درياي خزر را تحت سلطه داشته است به طور کامل از تاريخ خارج شود؟ مگر ميشود هيچ اثري از يک قوم بزرگ باقي نمانده باشد؟
تئوريهاي زيادي در اين زمينه موجود ميباشند ولي من نميخواهم با قبول کردن آنها دست از تحقيقات مستقل بردارم. شايد من اشتباه ميکنم٫ و شايد تاريخ نويسان اشتباه کرده اند! هر چه باشد بازهم ارزش ادامه دادن را دارد.

حدیث نجفی_-_Hadis Najafi : Doldur şimdi yerimi başka ben varsa...

حدیث نجفی_-_Hadis Najafi Doldur şimdi yerimi başka ben varsa... 1401.06.30 #HadisNajafi