23 Ocak 2016 Cumartesi

تهدید ژئوپلتیکی انتخابات برای آزربایجان جنوبی

از زمان شروع جنگ سرد تا کنون اهمیت ژئوپلتیکی آزربایجان جنوبی در کانون سیاست های خارجی کشورهای منطقه و قدرت های جهانی قرار گرفته است. اهمیت ژئوپلتیکی این منطقه برای جهان تورک بر کسی پوشیده نبوده و استعمار این منطقه توسط حاکمیت ایران از لحاظ ژئوپلتیکی زیان های سیاسی و اقتصادی هنگفتی را برای تورک های ساکن در آزربایجان جنوبی وارد کرده است. محدودیت های ژئوپلتیکی ایجاد شده توسط دولت استعمار گر حاکم که با استفاده از قوای نظامی بوقوع می پیوندند تا کنون مانع استفاده بهینه تورکهای آزربایجان جنوبی از موقعیت ژئوپلتیکی خود شده است.
ژئوپليتيك اثر محيط و اشكال يا پديده هاي محيطي چون، موقعيت جغرافيايي، شكل زمين، منابع كمياب، امكانات ارتباطي و انتقالي (زميني، دريايي، هوايي و فضايي)، وسايل ارتباط جمعي و ... را در تصميم گيري هاي سياسي، بويژه در سطوح گسترده منطقه اي و جهاني مطالعه مي كند. موفقیت برنامه ریزی های سیاسی و اقتصادی یک ملت با شناخت صحیح از موقعیت ژئوپلتیکی آن کلید می خورد و در بسیاری جهات به آن بستگی دارد.
در صورت شعور ملی بالای اعضای یک ملت و ترجیح دادن منافع ملی بر منافع شخصی در بین شهروندان، موقعیت ژئوپلتیکی آن تثبیت شده و تغییر آن به نفع سایر ملت ها و کشورها به سختی صورت می گیرد. 

آزربایجان جنوبی با قرار گرفتن در جاده ابریشم و به عنوان دروازه جهان تورک از موقعیت ژئوپلتیکی مهمی برخوردار است. فعالان و نخبگان حرکت ملی آزربایجان جنوبی، با قرار دادن جغرافیای سیاسی کشورهای خویشاوند "آزربایجان شمالی و ترکیه" به عنوان ژئوپلتیک تکمیلی در محور سیاست های ملی خود می توانند با تبلیغات و بالا بردن شعور مردم در این زمینه از تغییرات ژئوپلتیک در آزربایجان جنوبی توسط سایر دولت ها و گروه هایی که منافع تورک ها در تضاد با منافع آنان در منطقه می باشد، جلوگیری نماید.
با سقوط حکومت تورک قاجار در ایران و روی کار آمدن سلطنت پهلوی در ایران تا به امروز تغییرات اسامی جغرافیایی روستاها، شهرها، جغرافیایی طبیعی نظیر کوه ها، رودخانه ها، تفکیک استانی مناطق آزربایجان جنوبی و... در راستای سیاست های محو هویت تورکی و موقعیت ژئوپلتیکی آزربایجان جنوبی صورت گرفته است.
برنامه ریزی ها و سیاست های دولت ایران و متحدان منطقه ای آن مانند کشورهای روسیه و ارمنستان روی محو آزربایجان جنوبی با توجه به پدیده های ژئوپلتیکی این منطقه تنظیم شده است.
يكي از عوامل مهم و موثر در ژئوپلتيك عامل جمعيت است كه اثرات آن از نظر كمي و كيفي اهمیت دارد. ساده‌ترين شكل مطالعه جمعيت كشورها از ديدگاه ژئوپلتيك، مطالعه نحوه توزيع جغرافيايي آنهاست. آنچه بديهي است در تجزيه و تحليل جمعيت نبايد تنها به جنبه‌هاي كمي توجه كرد زيرا مهمترين عامل در ژئوپلتيك، انسان است. زيرا تمام پديده‌هاي محيط طبيعي چه ثابت و چه متغير، در يك قطب و انسان به تنهايي در قطب ديگر قرار دارد. بدون وجود انسان، منطقه جغرافیایی به عنوان فضای بی هویت تلقی می شود. در مناطق مورد اختلاف از لحاظ ژئوپلتیکی طرفین دعوا در صدد افزایش جمعیت خود در آن منطقه جغرافیایی دارند، تا اینکه از طریق افزایش مولفه جمعیتی بتوانند ادعای مالکیت خود را بر آن منطقه ثابت نمایند.
در واقع جمعیت و انسان ها به عنوان مولفه اصلی ژئوپلتیکی به مثابه روح مکان و فضای جغرافیایی عمل می کنند.
کمیت و کیفیت جمعیت با توسعه آن سرزمین و موقعیت ژئوپلتیکی آن رابطه تنگاتنگی دارد. آگاهی، همدلی و اتحاد جمعیت یک ملت  می توانند نقش مهمی در افزایش و حفظ وزن ژئوپلتیکی آن سرزمین در منطقه و جامعه جهانی ایفا کنند.
مناطق غربی آزربایجان جنوبی که دولت ایران از آن به عنوان استان آزربایجان غربی نام می برد، ترکیب جمعیتی این منطقه از دو گروه قومی مختلف اکثریت تورکهای سرزمینی و اقلیت کردهای مهاجر تشکیل شده است.
احزاب و گروه های تروریستی کردی همواره سعی کرده اند دراخبار و گزارشات خود مناطق غرب آزربایجان جنوبی را به عنوان مناطق کردنشین جلوده دهند و وجود اکثریت تورک را در این مناطق انکار کنند. سعی و تلاش کردهای مهاجر همواره بر این بوده که از ابزارهای نظیر انتخابات شوراهای محلی و مجلس شورای اسلامی برای تغییر موقعیت ژئوپلتیکی منطقه به نفع خود بهره ببرند. احزاب و گروه های تروریستی کردی با ثبت نام نامزدهای انتخاباتی خود و فرستادن آنها به مجلس و شوراهای محلی به جامعه بین الملل چنین القا می کنند که مناطق غرب آزربایجان متعلق به آنها بوده و از آن به عنوان سندی برای اثبات ادعاهی ارضی خود، در راستای ایجاد کردستان بزرگ استفاده می کنند.
در مورد تورک های غرب آزربایجان هم می توان گفت نامزدهای تورک چندین برابر نامزدهای کرد جهت انتخاب شدن در انتخابات شرکت می کنند و موقع رای گیری رای مردم بین همه آنها تقسیم شده و در مواردی برخی نامزدهای تورک از غلبه بر رقابت های انتخاباتی باز می مانند. با توجه به این انتخابات در چنین مواردی به تهدیدی ژئوپلتیکی علیه اکثریت تورک ساکن در این منطقه از طرف کردهای مهاجر بدل می شود.
گرچه انتخابات مطابق با استداردهای بین المللی در جمهوری اسلامی ایران معنا و مفهومی ندارد ولی کردهای مهاجر همواره در تلاش بوده اند از آن برای ادعاهای ارضی خود سود جویند. اجماع تورک ها بر روی کاندیدای واحد در انتخابات، همراه با آن تقویت تعلقات سرزمینی و حس ملی گرایی تورکی، بالا بردن سطح آگاهی و شعور ملی تورک های ساکن در غرب آزربایجان در زمینه تهدیدات ژئوپلیتیکی و ادعاهای ارضی کردهای مهاجر، توسط نخبگان، فعالین ملی و مدنی تورک آزربایجانی می تواند در افزایش و تقویت وزن ژئوپلتیکی تورک محور در مناطق غرب آزربایجان جنوبی نقش مثبت و ارزنده ای داشته باشد و مدعیان را در انزوا قرار دهد. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

حدیث نجفی_-_Hadis Najafi : Doldur şimdi yerimi başka ben varsa...

حدیث نجفی_-_Hadis Najafi Doldur şimdi yerimi başka ben varsa... 1401.06.30 #HadisNajafi