4 Nisan 2016 Pazartesi

علل عدم حمایت ایران و فارس زبانان از جمهوری آذربایجان در جریان جنگ قره باغ



 دروغ های بزرگ برای توجیه اعمال خویش و حمایت از دشمنان ملت تورک و آذربایجان برای ضربه زدن به ملت مسلمان تورک آذربایجان به بهانه ها و متهم کردن دولت آزربایجان و سیاست آسیمیلاسیون و حذف ترک ها از منطقه "دشمنی دیرین فاشیزم فارس"



""دليل عدم اعلام انزجار و كمك ايران به ارمنستان چيست؟( مگر آنها به خاك مسلمانان تجاوز نكرده بودند.) آيا اين حرف زمان جنگ ايران به ارمنستان كمك نظامي مي كرد، درست است؟
در جریان جنگی که از سال 1992 تا 1994 بین ارمنستان و اذربایجان بر سر منطقه قره باغ واقع در جمهوری اذربایجان رخ داد ومنجر به تسلط ارمنستان بر مناطقی از قره باغ شد ،دولت جمهوری اسلامی ایران ابتدا بی طرفی خود را اعلام کرد وبه عنوان نیروی صلح وارد عمل شد،اما اتخاذ تصمیمات وسیاستهایی ناشايست از طرف دولت اذربایجان باعث شد که ایران در رویه بیطرفی خود تجدید نظر کند وبه ارمنستان متمایل شود .
در همان روزها دولت اذربایجان تحریکات جدایی طلبانه خود را در مورد اذربایجان ایران شروع کرد، حیدر علی اف نقشه تاریخی اذربایجان بزرگ را رو کرد و در ادامه الفبای کشورش را با وجود پیوندهای عمیق ان باعربی وفارسی به لاتین تغییر داد ،مقام مرجعیت را عزل کرد،برنامه های مبتذل تلوزیونی را افزایش داد ،فشار را بر مسلمانان و شیعیان بیشتر کرد ، در سهم ایران از دریای خزر دست اندازی کرد واز همه مهمتر عادی سازی روابط این کشور با رژیم اشغالگر قدس وافزایش همکاری های سیاسی نظامی با امریکا و ایجاد پایگاه نظامی ایالات متحده در این کشور مایه کدورت ایران از مقامهای دولت اذربایجان شد واعتراض مسئولان ایرانی را به دنبال داشت.
البته لازم به تذکر است که مردم مسلمان قره باغ وجمهوری اذربایجان نیز از ازسردمداران خود بخاطردر پیش گرفتن سیاستهای ضد دینی ناراضی اند ودر واقع چوب هوسرانی وبی کفایتی سران بی هویت خود رامی خورند. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبري، كد:  14/100118436 ""

حقیقت چیست

اسلام و شيعه در ايران بيشتر از آنكه به معنويات بپردازد، درگير استثمار و تحميق كردن توده ها است، اسلام ايرانى خيلى وقت است كه آلوده به نژادپرستى فارسى است و اصولاً يكى از پايه هاى قوى نژادپرستى فارسى، قُم و آخوندهاى وابسته اش مى باشند. بهمين خاطر است كه اكثر آخوندها و معروفترين آخوند آزاديخواه كه حالا هم آزاديخواهان مذهبى بنام "پدر طباطبايى" از آن ياد مى كنند شخصاً براى سربازان جنايتكار شاه سابق در حمله به فرقه دموكرات آذربايجان قران گرفته بود تا سربازان شاه جنايتكار در جنايتهايشان در محضر خداوند سربلند باشند! ام القراى اسلامى در حمايت از ارمنستان در مقابل آذربايجان شيعه و مسلمان بهترين انتخاب را كرده است، انتخاب او طبيعى است، چونكه انتخابش بايد قبل از همه چيز مبتنى بر منافع نژادپرستى و شوينيزيم پارسى و آريايى باشد. ارزشهاى اسلامى و اسلام فقط پوسته اى براى تحميق توده هاى غيرفارس زبان براى آسانتر شدن پروسه آسيميلاسيون است، شعار اسلامى در خدمت شوينيزيم قوم فارس است تا توده هاى غيرفارس خودخواسته آسيميله شوند! اسلام تا آنجا معتبر است كه منافع شوينيزيم فارسى را تامين كند، براى همين است كه براى موى سر خانمى در آذربايجان يخه مى درانند كه اسلام در خطر است، اما از طرف ديگر سلاح داشناكسيون را تامين مى كنند تا جان و مال و ناموس آذربايجانى را تصاحب كنند! از مزدوران جمهورى اسلامى در نارداران انتظارى نيست، چونكه آنها جذب هاله مذهبى اين رژيم نژادپرست شده اند و از چند و چون اسلام ايرانى اطلاعى ندارند. اما مزدوران تورك ايرانى اين نژادپرستان چه كه جاى مهر در پيشانى شان نمايانگر است و مى دانند اين رژيم فقط بخاطر تبار و نژاد همتبارانشان دشمن آنها است و اينها بازهم انتظار دارند كه گرگها عوض دريدنشان آنها را غذايى بدهند. با حقيرانه قلم زنانى در سايت اطلاعاتى آذريها كارى ندارم كه حتى لايق ترحم هم نيستند و اصولاً روحيه مزدورى در آنها نهادينه و ساختارى شده است. اما روى سخنم با دينداران و توده مذهبى است كه به ترفند مذهب مجذوب و جذب آيت لله هاى شعوبيه بى دين قُم شده اند، آنها جداى از حكومتى غير حكومتى و جدا از اينكه ورود به مسله سيستم حكومتى جمهورى آذربايجان، آيا تا حالا سخنى از مسلمانان آواره و مورد تجاوز قرار گرفته آذربايجان گفته اند؟ آيا تا حالا اعتراضى به حكومت ايران كرده اند كه چرا براى قتل و عام اهالى كشورى مسلمان و شيعه امكانات و سلاح فراهم مى كند؟ اينها چنين دغدغه اى ندارند دين اينها آغشته به نژادپرستى فارسى است، اينها وهن دين مبين اسلام هستند، دينداران آذربايجان بايد تكليف خود را از اين شعوبى هاى نژادپرست جدا كنند! دفتر نمايندگى مقام رهبرى در دانشگاهها هرچند كه مى خواهد كه براى قشر ديندار آذربايجان حمايتشان را از ارمنستان توجيه كنند، اما من اين شعوبيان مدعى اسلام را به مقدمه كتاب "قانلى سنه لر" ارجاع مى دهم:
-" يا پيغمبر باش قالديرينيز، رجعت ائدينيز، باخينيز، سيزين اومتى نجيبه نين ناميله نه قدر بى ناموس لار توره ميشلر كى اصلاً اسلامييت دن خبردار دئيلميشلر."

 دکتر اشتفان مایستر، کارشناس امور انرژی شورای روابط خارجی آلمان در این رابطه به دویچه‌وله می‌گوید: «ایران بخشی از گاز و انرژی ارمنستان و منطقه کوهستانی قره باغ را تامین می‌کند. آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل کم بودن مقدار گاز صادراتی ایران به این کشور اعتراضی نکرده‌اند،
در توسعه‌ی مناسبات ایران با ارمنستان همچنین گفتنی است، در اوایل ماه نوامبر ۲۰۱۲ارمنستان و ایران در مراسمی ساخت نیروگاه مشترک برق آبی را در مرز دو کشور آغاز کردند. مقام‌های ایرانی گفتند، این نیروگاه با صرف ۳۲۳میلیون دلار هزینه در پنج سال آینده راه اندازی خواهد شد. موسیسیان، وزیر انرژی ارمنستان درباره‌ی این پروژه گفته است که این نیروگاه نقش مهمی را در حفظ امنیت انرژی در ارمنستان دارد.
مناقشه بر سر قره‌باغ (قره‌باغ علیا یا ناگورنو قره‌باغ) بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان در سال ۱۹۸۸آغاز شد. این تنش تاکنون بیش از ۳۰هزار قربانی برجای نهاده است. در سال ۱۹۹۴طرفین درگیر به قرارداد آتش بس دست‌یافتند

تلویزیون به ظاهر حکومت شیعه ایران برادر تنی بودن با ارامنه اشغالگر را اثبات کرد


بازهم شبکه های ایران به آزربایجان کج دهنی کردند! و با لحن گفتار که نشان از سیاست پشت پرده حکومت ایران حکایت دارد ثابت کردند که برادر تنی ارامنه هستند.
به گزارش گاماج، در خبر ساعت ۲۱ دیشب تلویزیون ایران درباره جنگ ارمنستان، آزربایجان چنین گزارشی مبهم به محتوای زیر ارائه داد:
_منطقه قارا باغ رامنطقه خود مختار بیان کرد
_درگیری ها را بین مرز دو کشور دانسته
_ کارشناس آقای بهمنی گفت مردم قاراباغ با رفراندم خواهان مستقل شدند
_ این منطقه اهالی اکثریت ارمنی داشته وارمنستان از آن حمایت کرده است
ایران حق را به ارمنستان داده است یعنی قارا باغ خاک ارمنستان است و آزربایجان تجاوز کار است ، هیچ جنایتی در آن زمان درجنگ از نظر ایران از طرف ارمنستان انجام نشده، این منطقه خاک ارمنستان است واز اول مال ارمنستان بوده اسمش اتفاقی تورکی بوده و آزربایجان به کمک آمریکا ظلم میکند، وایران روسیه ارمنستان از مظلوم حمایت میکنند.

حمایت بی‌ چون و چرای خبر گذاری های فارسی( خبرگزاری‌های داخلی‌ و خارجی‌ فارسی، شاهچی، استالین چی‌، استمارچی بی‌ بی‌ سی‌ فارسی ، رادیوفردا، فارسی فرانسه.. )

 هم آنند رژیم ایران از تجاوزت ارمنستان و تحریف واقعیت‌ها قرباغ به نفع ارمنستان. تحریف واقعیت‌ها به جز بخش قرباغ ۲۰ درصد خاک آذربایجان توسط ارمنستان به کمک سپاه پاسداران و روسیه اشغال شده.. قتل‌عام هزاران غیر نظامی تورک آذربایجانی در منطق اشغالی قرباغ و حومه، اخراج بیش از یک میلیون و دویست هزار تورک آذربایجانی از سرزمین تاریخی‌ خود ارمنستان جعلی( تا ۱۹۱۸، ۸۵% ساکنین ارمنستان فعلی‌ تورک بودند). مساجد شیعه آذربایجان در مناطق اشغالی به طویله خوک تبدیل شده. رژیم ایران با این حال خود را مدافع اسلام شیعه میداند. پیش از این سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان با صدور بیانيه‌ای بر لزوم حل مناقشه‌ی قره باغ از طريق مذاکره، عدم به کار گیری زور و احترام به حق تعيين سرنوشت مردم تاکید کرده!!!!!.
خبر گذاری فارس این گونه می‌نویسد,باکو همچنین ادعای شبه‌نظامیان مستقر در قره باغ مبنی بر ساقط شدن یک فروند بالگرد Mi-24 ارتش آذربایجان را هم تائید کرده است. آذربایجان می‌گوید این بالگرد بر فراز قره باغ هدف حمله ارتش ارمنستان قرار گرفته است.
آذربایجان همچنین ادعا کرده است که نیروهای این کشور «دو تپه راهبردی و یک روستا» را در قره باغ به کنترل خود درآورده‌اند.
ارمنستان هم اعلام کرده است که یک کودک 12 ساله و یک سرباز ارتش این کشور در درگیری‌های قره باغ کشته شده‌اند.
منطقه مورد مناقشه قره باغ از روز گذشته بار دیگر به صحنه درگیری نظامی بین آذربایجان و ارمنستان بدل شده است.
وزارت دفاع هر دو کشور یک دیگر را به اقدامات تحریک‌آمیز متهم کرده‌اند. باکو اعلام کرده است که نیروهای ارمنی طی 24 ساعت گذشته به وسیله توپ و تسلیحات خودکار 127 بار به سمت اراضی آذربایجان تیراندازی کرده‌اند.
ارمنستان هم اعلام کرده است که طرف آذری با استفاده از تانک، جنگنده و بالگرد اقدام به حمله به مرز این کشور کرده است. ایروان می‌گوید چندین دستگاه تانک ارتش آذربایجان هم هدف حمله قرار گرفته است.
ارمنستان و آذربایجان که هر دو از جمهوری‌های استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی هستند، چند دهه است که بر سر مالکیت منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند و مرز دو کشور در این منطقه سال‌هاست که وضعیت جنگی را شاهد است.
منطقه قره باغ که در مرز این دو کشور واقع شده، اکثریتی ارمنی دارد اما از زمان شوروی سابق تحت کنترل آذربایجان بوده است. منطقه قره باغ در سال 1991 اعلام استقلال کرد، اما این اقدام به شکل‌گیری جنگی سه ساله منجر شد. هرچند با مداخله روسیه این جنگ به یک آتش‌بس منتهی شد، اما درگیری هرگز به معنای واقعی متوقف نشده و طرفین هر از چند گاهی وارد درگیری‌های مقطعی نظامی می‌شوند.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه امروز ضمن ابراز نگرانی از بالا گرفتن تنش‌ها در قره باغ، خواستار «توقف فوری» تبادل آتش در این منطقه شد. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه هم امروز در تماس تلفنی با همتایان ارمنی و آذری خود خواستار توقف درگیری‌ها شده‌اند.
ارمنستان از متحدان روسیه به شمار می‌آید و در مقابل آذربایجان از کشورهای نزدیک به ترکیه است. مسکو و آنکارا از اواخر سال گذشته در پی حمله ترک‌ها به یک جنگنده روس در آسمان سوریه روابط تنش‌آلودی داشته‌اند و رابطه دیپلماتیک بین‌ آن‌ها به پائین‌ترین سطح رسیده است.
انتهای پیام/ق



جمهوری آذربایجان- سازمان ملل متحد

استقلال دولتی جمهوری آذربایجان در تاریخ ۱۸ اکتبر سال ۱۹۹۱ اعلام گردید. شورای عالی (پارلمان) آذربایجان در روز ۲۹ اکتبر همان سال با ارسال پیام کتبی به کشورهای جهان و سازمان ملل متحد، بررسی مسأله عضویت آذربایجان در این جامعه بین المللی را درخواست کرد.
شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۱۴ فوریه ۱۹۹۲ به درخواست جمهوری آذربایجان رسیدگی کرد و جهت پذیرش آن به عضویت این سازمان، به مجمع عمومی توصیه کرد. بدینوسیله، در تاریخ ۲ مارس سال ۱۹۹۲ در چهل و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای در خصوص عضویت جمهوری آذربایجان در این سازمان تصویب گردید. بدینوسیله، آذربایجان صد و هشتاد و یکمین عضو سازمان ملل متحد شد. در همان روز پرچم جمهوری آذربایجان در برابر مقر سازمان ملل در نیویورک برافراشته شد.
از تاریخ ۶ می ۱۹۹۲ دفتر نمایندگی آذربایجان در سازمان ملل متحد آغاز بکار کرد. دفتر نمایندگی سازمان ملل در آذربایجان نیز در سال ۱۹۹۳ دایر شد.
عضویت در سازمان ملل متحد برای دولت آذربایجان فرصت تحکیم استقلال خود، استفاده بهینه از قوانین بین المللی در قبال تجاوز ارمنستان و بطور کلی، برای همگرایی تنگاتنگ با جامعه جهانی شرایط فراهم ساخت.
مناقشه ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی و مسأله غیر قابل قبول بودن تصرف نظامی سرزمینهای کشورمان توسط نیروهای نظامی ارمنستان با تجاوز به دولت مستقل آذربایجان، در برابر این سازمان مطرح گردید. ارمنستان پس از تصرف قره باغ کوهستانی بعنوان سرزمین آذربایجان، سایر نواحی حومه آنرا نیز اشغال کرد که باعث عکس العمل شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.
شورای امنیت در ارتباط با اشغال منطقه کلبه جر توسط ارتش ارمنستان در تاریخ ۳۰ آوریل سال ۱۹۹۳ قطعنامه شماره ۸۲۲، پس از اشغال آغدام در تاریخ ۲۹ ژویه سال ۱۹۹۳ قطعنامه شماره ۸۵۳ و بعلت اشغال مناطق فضولی، جبرائیل و گوبادلی در تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۹۳ قطعنامه شماره ۸۷۴، سرانجام در ارتباط با تصرف منطقه زنگیلان از سوی ارمنستان در تاریخ ۱۲ نوامبر سال ۱۹۹۳ قطعنامه شماره ۸۸۴ را به تصویب رساند. در این قطعنامه ها مسأله اعلام آتش بس و خروج نیروهای نظامی ارمنستان از سرزمینهای اشغالی مورد تأکید قرار گرفت. با وجود این، طرف ارمنستانی به بهانه ذکر اصطلاح نیروهای نظامی ارمنی در این قطعنامه، از آزادسازی سرزمینهای آذربایجانی خودداری نمود. بدینوسیله، ارمنی ها تاکنون قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نادیده می گیرند.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد بدلیل ایجاد توده با تعداد بیش از یک میلیون نفر از آوارگان و پناهندگان بر اثر تجاوز ارمنستان در آذربایجان، در اجلاس عمومی سال ۱۹۹۳ قطعنامه ای را به تصویب رساند. بموجب این قطعنامه، ارایه کمکهای بین المللی به آوارگان و پناهندگان آذربایجانی در نظر گرفته شده است.
حیدر علی اف رئیس جمهوری آذربایجان اولین بار در چهل و نهمین اجلاس مورخ سپتامبر سال ۱۹۹۴ مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرد. وی ضمن سخنرانی در این اجلاس، از تریبون عالی آن جامعه جهانی را در جریان اوضاع آذربایجان و تجاوز ارمنستان قرار داد. حیدر علی اف طی سخنانی در اجلاس مورخ ۲۹ سپتامبر سال ۱۹۹۴ مجمع عمومی سازمان ملل متحد سیاست جمهوری آذربایجان در برابر سازمان ملل را چنین توصیف کرد: "مجموعاً، جمهوری آذربایجان چشم اندازهای سازمان ملل متحد برای آینده را خوشبینانه ارزیابی می نماید و منبعد نیز مصمم به حمایت از اصول والای سازمان ملل متحد و دستیابی به افزایش ثمربخشی نفوذ آن میباشد".
بوتروس قالی دبیر کل سازمان ملل متحد به نشانه گسترش مناسبات آذربایجان و سازمان ملل متحد در سال 1994 به آذربایجان سفر کرد. این نماینده عالی شخصاً ضمن آشنایی با اوضاع کشور، افزایش عملکرد فعال نهادهای وابسته به این سازمان در آینده بمنظور رفع مشکلات را اعلام کرد.
حیدر علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در اجلاس باشکوه ویژه مجمع عمومی به مناسبت پنجاهمین سالگرد سازمان ملل متحد در ماه اکتبر سال ۱۹۹۵ نیز شرکت کرد. وی در سخنرانی خود موضع آذربایجان در مناقشه قره باغ کوهستانی را اعلام و جامعه جهانی را به انجام تدابیر لازم جهت پایان دادن به تجاوز ارمنستان فرا خواند.
در سال ۱۹۹۶ مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه خود دایر بر همکاریها با سازمان امنیت و همکاری اروپا به حمایت خود از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تأکید کرد. یک سال بعد، حیدر علی اف در جریان سفر رسمی به ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۲۸ ژویه ۱۹۹۷ با کوفی عنان دبیر کل جدید سازمان ملل دیدار کرد. کوفی عنان در گفتگو با رئیس جمهوری آذربایجان طرفداری این سازمان از تمامیت ارضی آذربایجان و صحت حل مناقشه ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی بر پایه اصول نشست لیسبن سازمان امنیت و همکاری اروپا را اعلام داشت.
در سال ۱۹۹۸ به دستور حیدر علی اف رئیس جمهوری آذربایجان پنجاهمین سالگرد بیانیه حقوق بشر جهانی سازمان ملل متحد در آذربایجان در سطح عالی برگزار گردید. در همان سال با ابتکار وی حکم اعدام و سانسور بر روی مطبوعات در کشور لغو شد. در سال ۱۹۹۶ آذربایجان کنوانسیون سال ۱۹۸۴ سازمان ملل متحد علیه شکنجه و سایر رفتار و یا انواع مجازات بیرحمانه و غیر انسانی و یا توهین آمیز را امضا کرد. آذربایجان با پیوستن به این قرارداد، به کمیته ضد شکنجه سازمان ملل اجازه فعالیت و انجام تحقیات در کشور را داد.
حیدر علی اف با شرکت در نشست هزاره سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۰، در این برنامه جهانی که رهبران بیش از ۱۵۰کشور جهان در آن حضور داشتند، نیز سخنرانی کرد. وی مجدداً تجاوز ارمنستان و اوضاع موجود آذربایجان بر اثر مناقشه قره باغ کوهستانی را به توجه کشورهای جهانی رساند. رئیس جمهوری آذربایجان همچنین به نیاز انجام اصلاحاتی در سازمان ملل که اخیراً مذاکرات گسترده ای پیرامون آن صورت می گرفت، نیز اشاره کرد.
جمهوری آذربایجان با نهادهای تخصصی سازمان ملل در زمینه های مختلف نیز همکاریهای تنگاتنگی دارد. از بین این نهادها، برنامه توسعه سازمان ملل، کمیسری عالی امور آوارگان سازمان ملل، بنیاد کودک (UNICEF)سازمان ملل، سازمان دانش، تحصیلات و فرهنگ (UNESCO) سازمان ملل، سازمان توسعه صنایع (UNIDO)، سازمان بهداشت جهانی، بنیاد زنان (UNIFEM) سازمان ملل، آژانس بین المللی انرژی اتمی، سازمان قرارداد منع همه جانبه آزمایشات هسته ای (آذربایجان از ماه ژوئن سال ۱۹۹۷ به این سازمان پیوست) فعالتر هستند.
جمهوری آذربایجان قرارداد همکاری با سازمان UNICEF را بهنگام حضور در اجلاس مجمع عمومی در ماه سپتامبر امضا کرد. هدف اصلی از فعالیت مشترک با این سازمان، ارایه کمکها بمنظور بهبود شرایط زندگی کودکان و نوجوانان آواره و پناهنده است. آذربایجان در سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ و سالهای ۱۹۹۸ الی ۲۰۰۰ عضو هیأت اجرایی این سازمان بود.
روابط آذربایجان و سازمان UNESCO با هدف کمک به توسعه کشور در بخشهای تحصیلات، دانش و فرهنگ ادامه دارد. طی دستور سال ۱۹۹۴ رئیس جمهوری آذربایجان، کمیسیون ملی آذربایجان وابسته به سازمان UNESCO تشکیل شد. خانم مهربان علی اوا رئیس بنیاد حیدر علی اف از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۴ بعنوان سفیر حسن نیت این سازمان فعال است.
اداره کمیسری عالی امور آوارگان سازمان ملل متحد که از سال ۱۹۹۳ فعالیتهای وسیع در آذربایجان را آغاز کرد، اقدامات مهمی در زمینه ارایه کمکهای انسان دوستانه به آوارگان و پناهندگان آذربایجانی بعمل آورده است.
آذربایجان با تشکلهای اقتصادی و مالی سازمان ملل از قبیل، صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، برنامه غذایی جهانی نیز از نزدیک همکاری می کند.
جمهوری آذربایجان طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ عضو کمیسیون وضع زنان سازمان ملل، در سالهای ۲۰۰۲ الی ۲۰۰۴ عضو کمیسیون توسعه مستمر سازمان ملل و ظرف سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ عضو شورای اقتصادی و اجتماعی (ECOSOC) بوده است.
آذربایجان در پروژه "اهداف توسعه هزاره" سازمان ملل متحد که در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۰ اعلام گردید، حضور فعال دارد. بهمین منظور، برنامه موسوم به "کاهش میزان فقر و توسعه اقتصادی" که در سالهای ۲۰۰۳- ۲۰۰۵ از طرف دولت مطرح گردید، با مساعدت برنامه توسعه سازمان ملل اجرا شد. هم اکنون دولت آذربایجان به اتفاق سازمان ملل متحده در راستای اجرای "برنامه کاهش فقر و توسعه اقتصادی مستمر" جدید فعالیت می نماید.
پس از حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، آذربایجان به برنامه های ضد تروریستی سازمان ملل متحد پیوست. جمهوری آذربایجان با کمیته مبارزه با تروریسم و کمیته تحریم در ارتباط با افغانستان شورای امنیت سازمان ملل همکاریهای تنگاتنگ داشته است. آذربایجان نیز در عملیاتهای ائتلاف ضد تروریستی در افغانستان از ماه اکتبر سال ۲۰۰۱ شرکت کرد و نیروهای نظامی خود را برای کمک به نیروهای بین المللی جهت حفظ امنیت در افغانستان اعزام نمود.
جمهوری آذربایجان در ماه اکتبر سال ۲۰۰۱ به کنوانسیون سازمان ملل در مورد "جلوگیری از تأمین مالی تروریسم" ملحق شد. حید علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در ماه می سال ۲۰۰۲ در باره اجرای قطعنامه های شماره ۱۳۶۸، ۱۳۷۳ و ۱۳۷۷ شورای امنیت سازمان ملل با هدف مبارزه با تروریسم دستور صادر کرد.
آذربایجان طرفدار انجام اصلاحاتی در شورای امنیت که مرجع اصلی سازمان ملل متحد در حفظ صلح و امنیت بین المللی میباشد، است. جمهوری آذربایجان از پیشنهاد مبنی بر پذیرش کشورهای ژاپن و آلمان بعضویت دائم این ساختار و بطور کلی از افزایش پنج عضو دیگر اعضای دائم و یک کشور دیگر به عضویت غیر دائم حمایت می کند. آذربایجان همچنین بمنظور افزایش تعداد کشورهای اروپای شرقی اعطای یک کرسی دیگر به این گروه در شورای امنیت را ضروری می داند.
الهام علی اف نخست وزیر آذربایجان در ماه سپتامب سال ۲۰۰۳ طی سخنانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با طرح مسأله اصلاحات بمنظور افزایش قدرت و نفوذ این سازمان بین المللی ضرورت کامل آنرا مورد تأکید قرار داد. یک سال بعد، در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۴ الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در سخنرانی در پنجاه و نهمین مجمع عمومی همچنان عدم اجرای چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با مناقشه قره باغ کوهستانی بین ارمنستان و آذربایجان را خاطرنشان ساخت. الهام علی اف به اهمیت مکانیسم مثمر ثمر و مؤثر جهت اجرای مصوبات سازمان ملل اشاره کرد.
اخیراً یکی از رویدادهای مهم در همکاریهای آذربایجان و سازمان ملل، عضویت جمهوری آذربایجان در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است.
در دیدار الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان با والتر کالین نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور حقوق پناهندگان در تاریخ ۲ آوریل سال ۲۰۰۷ مسأله حقوق پناهندگانی که بر اثر تجاوز ارامنه از سرزمینهای خود در آذربایجان رانده شده اند، مذاکره گردید. رئیس جمهوری آذربایجان نماینده سازمان ملل را در جریان اقدامات انجام شده در زمینه بهبود شرایط زندگی این قبیل افراد قرار داد. وی همچنین در آینده لغو همه اردوگاههای اسکان موقت آوارگان در آذربایجان را اعلام کرد. والتر کالین بنوبه خود از تدابیر بعمل آمده توسط حکومت در زمینه بهبود شرایط زندگی آوارگان و حفظ حقوق آنان اظهار رضایت کرد و از قصد تهیه گزارشی پیرامون سفر به آذربایجان و ارایه این گزارش به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خبر داد.
بعنوان نتیجه گفتگوها و فعالیت عملی الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، در تاریخ ۲۴ دسامبر سال ۲۰۰۷ آخرین اردوگاه اسکان موقت آوارگان لغو شد.
مجمع عمومی سازمان ملل در اجلاسیه مورخ ۱۴ مارس سال ۲۰۰۸ مسأله "اوضاع سرزمینهای اشغالی آذربایجان" که بعنوان بند ۲۰ در دستور کار شصت و دومین جلسه عمومی خود ذکر می شد، را مورد بررسی قرار داد. آقشین مهدی اف نماینده دائم جمهوری آذربایجان در سازمان ملل ضمن سخنرانی در این مذاکرات، سیاستهای اشغالگر ارمنستان را به توجه کشورهای عضو سازمان ملل رساند و هیأتهای نمایندگی را در ارتباط با این مسأله به حمایت از پیش نویس قطعنامه ای که آذربایجان مؤلف آن میباشد، فرا خواند.
این پیش نویس قطعنامه ۹ بندی موضع مجمع عمومی سازمان ملل متحد دایر بر مناقشه ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی را تبیین می نماید. منجمله، از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در چارچوب مرزهای شناخته شده آن در سطح بین المللی حمایت، خواستار خروج کامل و بدون قید و شرط نیروهای نظامی ارمنستان از کلیه سرزمینهای اشغالی بوده و به ایجاد شرایط لازم جهت بازگشت جنگ زدگان آذربایجانی به زادگاه خویش تأکید می ورزد.
در پایان مذاکرات، رأی گیری با ۳۹ رأی مثبت، ۷ رأی منفی و ۱۰۰ رأی ممتنع انجام شد. بدینوسیله، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای در خصوص "اوضاع سرزمینهای اشغالی آذربایجان" را به تصویب رساند.
این معلومات تاریخی روز ۱۵ ژویه سال ۲۰۰۸ بازنگری شد.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

حدیث نجفی_-_Hadis Najafi : Doldur şimdi yerimi başka ben varsa...

حدیث نجفی_-_Hadis Najafi Doldur şimdi yerimi başka ben varsa... 1401.06.30 #HadisNajafi